Sportieve doelen 2017

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Sportieve doelen 2017

Practive what you preach. Fysiotherapie gaat over bewegen. Als fysiotherapeut heb ik kennis en ervaring in het begeleiden van mensen met beweegvraagstukken. Daarnaast denk ik dat het waardevol is voor een fysiotherapeut (of eigenlijk noodzakelijk) dat “zelf bewegen” een belangrijk deel uitmaakt van je leven. Wat haal je eruit. Hoe ga je om met geen zin, tegenslag en blessures. Lukt het om het bewegen te integreren in een leven met werk, gezin, sociale activiteiten. Hoe doe ik dat en welke doelen stel ik mezelf.
.
• 5 km hardlopen onder de 20 minuten (2015, 20:09)
• 1/8 Triatlon in 1 uur 5 min en nog wat (2016, 1:10;59)
• Voetbal 7 tegen 7 competitie 1 maal per week in lente, zomer en najaar
• 200 pull ups per week
• 100 push ups op mijn handen staand per week
• Af en toe een danslesje of een salsa dansje met mij vrouw
.
Hardlopen maakt al enige jaren een belangrijk deel uit van mijn bewegen. Met een gezin en werk is hardlopen het makkelijkst in te plannen. In de week is altijd wel een paar keer een half uurtje of uurtje te vinden om even te lopen. Je bent zo de deur uit en gauw weer thuis. Als de kinderen slapen. Vroeg voor het werk. Nadat de kinderen in bed liggen. Ik loop altijd tussen de 5 en 10 km. Begin 2015 besloot ik mezelf een doel te stellen. Ik loop nooit met een horloge en weet nooit precies wat ik loop. Na een stukje lopen en kijken op de klok bij vertrek en thuiskomst, maakte ik een globale berekening. Ik stelde wat naïef vast dat ik met wat extra training de 5 km wel onder de 20 minuten zou kunnen lopen. Toen ik met runkeeper echt ging meten kwam ik erachter dat het voor mij vrij ambitieus was. Ik heb echter niet opgegeven. 1 keer per jaar schrijf ik me nu in voor de singelloop. In 2015 liep ik voor het eerst de singelloop in een tijd van 20:09. Dichtbij, maar niet gehaald. 2016 zou dan mijn jaar worden. Ik had echter een hele slechte dag en liep 20:28. Een behoorlijke teleurstelling. Zeker gezien het feit dat ik bij de 1/8 triatlon 1 maand eerder 20:34 heb gelopen. Dit jaar 2017, poging 3. Eens per 1 of 2 maanden meet ik met runkeeper hoe ik ervoor sta. Tot op heden gaat het goed. Ik heb nu de snelste km tijden van de afgelopen 2 jaar. Er is nog wat werk te doen, maar ik ben op weg.
.
Ik ben een echte zomerfietser. Daarnaast zwem ik met tussenposen 1 maal per week. In 2016 besloot ik het iets serieuzer aan te pakken. Ik zocht nog een leuk doel om mezelf een beetje te prikkelen. Omdat ik toch al aan lopen, fietsen en zwemmen deed, lag een kleine triatlon voor de hand. Ik ben niet van de lange afstanden. Liever kort intensief. De 1/8 triatlon met 500 m zwemmen, 20 km fietsen en 5 km lopen leek me een leuke uitdaging. Veenendaal is de dichtstbijzijnde en einde zomer. Dat gaf me de gelegenheid me redelijk goed voor te bereiden. Wederom een globale berekening zorgde voor een richttijd van 1 uur en 15 minuten. Dit bleek tijdens de wedstrijd een goede richttijd. Ik heb hem afgelegd in 1 uur, 10 min en 59 seconden. Heel tevreden, maar ook ruimte voor verbetering. Efficiënter wisselen kan zeker 2 minuten tijdswinst opleveren. Daarnaast wat sneller zwemmen en fietsen. Ik ben ambitieus. Voor 2017 is mijn richttijd 1 uur en 5 minuten en nog wat.
.
Dit betekend dat ik 4 tot 5 keer in de week train. De overige activiteiten en doelen probeer ik ertussendoor te verweven. Wat betreft de pull- en push ups zit ik op 60% per week van mijn doel. Ik wil het halen in 2 sessies per week en ben in januari gestart. Wekelijks komen er een paar herhalingen bij. Gewoon volhouden.
.
Bij deze mijn doelen toevertrouwd aan papier. Mogelijk in de toekomst wat up dates over hoe het trainen me vergaat. Verder natuurlijk mijn resultaten na de triatlon en de singelloop.
.
Dank voor het lezen.
.
Menno

[/av_textblock]