Geloof

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Geloof
.
In het Engels heb je een prachtige term: “Illnes (perception) believes”. In het Nederlands vertaald: “ Ziekteperceptie”. Er is steeds meer bewijs dat ziekteperceptie een belangrijke factor is bij herstel. Bij de Nederlandse vertaling mis ik echter een belangrijke toevoeging die in het Engels wel vaak wordt gebruikt. “Believes”. Oftewel geloof. Voor mij is dit een wezenlijke toevoeging. Waar gelooft iemand in. Geloof heeft vaak te maken met een gevoel of overtuiging. Geloof is vaak diepgeworteld en kan een basis zijn voor uitingen en gedrag. Wanneer je aan iemands geloof komt, kom je aan zijn binnenste. Doordat de fysiotherapeut wil werken vanuit wetenschappelijke onderbouwing wil de fysiotherapeut graag wat met de ziekteperceptie en dat geloof. Zeker als blijkt uit de wetenschappelijke literatuur dat herstel en ziekteperceptie aan elkaar gelinkt zijn.
.
Een van de middelen om de ziekteperceptie en het geloof bespreekbaar te maken zijn argumenten. Ratio en verstand. Ik vraag me echter af of dit de beste middelen zijn om ziekteperceptie en geloof bespreekbaar te maken en te draaien. Geloof gaat over gevoel en beleving. Kunnen we deze op een eenvoudige manier met ratio en verstand proberen te draaien? Of proberen we dan een schroef met een hamer te lijf te gaan, terwijl we beter een schroevendraaier hadden kunnen pakken. Hebben we het goede gereedschap of zullen we ons moeten scholen om dit gereedschap te vergaren?
.
Een tweede vraag die je jezelf kan stellen heeft te maken met de gevolgen. Wanneer je aan iemands geloof gaat sleutelen dan kom je aan iemands binnenste. Mogelijk het fundament waar bewust en onbewust veel gedrag en uitingen op gebaseerd zijn. Als we aan het fundament gaan rommelen dan kan de hele boel wel eens als een kaartenhuis in elkaar vallen. Daar kunnen sterke emoties bij loskomen. In hoeverre zijn wij als fysiotherapeuten in staat om dat proces te begeleiden.
Bezint eer ge begint!

[/av_textblock]